Islamic Widget

itu aki

Thursday, January 19, 2012

Tutorial Menjaga Hamster 2


Sambungan tuk entry yang pertama

Kali ni aku nak cerita kat korang cmne dan cara nak bersihkan hamster....

1) Korang kene bersihkan Sangkar hamster tu skurang2nya seminggu sekali...paling lewat pon 2 minggu....nnt klau korg xbersihkan seperti yg ditetapkan...hamster korang mungkin xcomel sperti korg beli mula2...

2) Dalam entry pertama...aku ada sebut pasal shampoo hamter kan??ok yg ni...korang kene spray sikit2 kat badan hamster dan cepat2 bersih kan hamster korg pkai tisu...hamster xboleh kene air terlalu lama...nanti dye kene selesema...seperti manusia juga...xley kene air lama2...nanti selesema...

3) Hamster ni seperti manusia...memerlukan kasih sayang...korang kene tunjukkan yg korang syg kat diorg walaupon korg tgh tension time tu....korg kene sentiasa ceria dgn diorg..contohnya korg usik2 or usap diorg..pastu korg cium ke..nnt diorg akan ingat yg korg ni seorg tuan yang baik....gerenti hamster korg syg gler2 kat korang.... ^^

4) Hamster ni seperti burung hantu...siang dye tido...mlm dye berjaga...jd korang jgn la slalu kacau diorg masa tgh tido...xelok tuk kesihatan diowg...nk kacau boleh...tp jgn slalu...nnt hamster korg ad penyakit susah nak tido plak....ahhahah

5) Jangan korg sesekali cuba hulur tangan korang kat hamster....kalau korg rasa hebat...hulur la...kene gigit padan muka...sbb aq da kene...so hope korg xbuat la....hahaha

6) Korg kene tau ap yg hamster korang suka n ap yg diorg xsuka...mcm hamster yang aku bela...diorg suka roti butterscoth...roti yg manis tu...hamster aq mmg minat bnda manis2 ni....sbenarnya sume hamster suke bnda manis2 ni...ahhaha

7) Kalau hamster korg berbunyi mcm bergadoh...biarkan je...hamster ni suka gadoh2 manja....if klau da smpai berdarah...korg asingkan hamster yg bergadoh tu sementara waktu...

8) Cara nak bg hamster gemok dan gebu macam dlm gambar kat bawah ni...senang je...korg cuma perlu bg cukup mkn utk diorg....nnt gemok la mcm hamster aku...sbenarnya gambar kat bawah ni hamster yg aku bela...da beranak pinak pon...hahaha

jangan jeles tau...hahaha

ok...sampai disini saja la...nanti aku cerita lg...daaa ~

1 comment:

  1. whoa..atok wat toturial. nice entry ;D

    ReplyDelete