Islamic Widget

itu aki

Thursday, December 30, 2010

Renungan Sejenak


Rutin anak Adam/Hawa yg sudah mempunyai pasangan.....

Bila bangun tidur...msti cari hp dan nk ucapkan selamat pagi kat bf/gf diowg.....
tetapi dia xucap Alhamdulillah ketika dye bangun dari kerana Allah masih panjangkan umurnya...

Nak jumpe bf/gf kita...kita slalu pkai pakaian yg smart/cantik,pkai minyak wangi...
tetapi bila jumpe Allah???ada x kita buat camtu???msti xd kan??

Tiap2 bln kita sanggup habiskan beratus-ratus ringgit duit tuk bf/gf kita....
tetapi adakah kita sanggup habiskan duit kita tu ke jalan Allah??xd kan....

Kita sanggup beli buku2 ttg cara2 nk pikat hati bf/gf kita...
tetapi adakah kita sanggup nk beli buku2 agama???xd kan...

Kita sanggup menghafal ayat2 jiwang...xkira masa....
tetapi ayat Al-Quran???ad x kita menghafalnya???xd kan...

Kita sanggup menyerahkan diri kita sepenuhnya kepada bf/gf kita...
tetapi adakah kita sanggup menyerahkan diri kepada Allah???xd kan...

Kita sanggup menghabiskan masa bersama dgn bf/gf kita....
tetapi adakah kita sanggup utk menghabiskan masa dgn Allah?? xd kan...

Kita sering kali mengucap kata2 cinta dan memuji kecantikan kpd bf/gf kita....
tetapi kita slalu x berzikir dan memuji kebesaran Allah???xd kan....

Kita sanggup berhubung melalui hp dgn bf/gf kita berjan-jam...
tetapi dgn Allah??5 minit pon xsampai....tu pon lps solat xberdoa??btl kan???

Kita sanggup bangun mlm semata2 utk bergayut ngn bf/gf kita...
tetapi adakah kita sanggup tuk bangun mlm semata2 tuk beribadah kpd Allah??xd kan...

Kita sanggup melakukan ap saja tuk bf/gf kita..
tetapi adakah kita menjalan tanggungjawab kita sebagai HAMBA Allah???

Kita selalu ckp yg kita rindu dkt bf/gf kita...
tetapi kita xpernah kata pon yg kita rindu kat Rasulullah S.A.W....

Kita selalu menyeru nama bf/gf kita tuk melepaskan rindu....
tetapi kita jarang berselawat ke Atas Nabi Muhammad kan??

Kita selalu bercerita ttg mslh yg kita hadapi kat bf/gf kita...
tetapi adkh kita selalu bercerita mslh kita dkt Allah???

Sebelom kita tidur.....kita ucapkan selamat mlm kat bf/gf kita...
tetapi adakah kita sanggup ucapkan Bismillah kpd Allah sebelom tdow....ataupun membaca surah Al-fatihah,Ayat Kursi,Surah Al-ikhlas,Surah Al-Alaq dan juga An-Nas....xkan??

sahabat....sy ni bkn la sempurna sgt utk menulis entry kali ni.......tetapi hanya sekadar memberi peringatan je tuk kita semua.....harap..terbuka la hati kita untuk kembali kpd fitrah Allah....
Selamat Beramal ~ :)

Wednesday, December 15, 2010

Untuk Sahabat Yang Tersayang


Aku mula mengenal akan diri mu semasa aku memasuki darjah 2...
kita menjadi begitu akrab pada masa tu.....di mana ada kau...di situ ada aku...

Semasa darjah 3...aku masih lagi menjadi rakan karib mu.......hari-hari aku bertemu dengan kau..
jatuh bangun aku...kau tetap bersama aku....

Sewaktu umurku mencecah 10 tahun....hubungan kita mula renggang...
tidak seperti dahulu...kemana saja kau berada..aku akan berada di samping kau....

Darjah 5...adalah tahun hitam bagi hidup ku..kerana aku membuat hal pada tahun itu..
tetapi...kau tetap menerima aku sebagai sahabat kau....

Darjah 6...kita 1 kelas sekali lagi...engkau masih tetap menjadi sahabat karib ku..susah senangku ketika itu..kau masih bersama aku...menyedarkan aku bahawa aku tidak keseorangan...

Masuk tingkatan 1.....aku kesunyian....kerana engkau pergi ke kelas lain...dan aku ke kelas lain....
tetapi itu tidak mematahkan semangat aku untuk terus menjadi sahabat kau walaupun ketika itu aku kesunyian.....di waktu itu la aku mengenali rakan karib ku yang baru iaitu Mohamad Azizi bin Aris dan Abdul HAfidz Othman...mereka la yang telah menyerikan hidupku sebagai seorang kawan....

Tingkatan 2.....aku bergaduh dengan Mohamad Azizi....tetapi kau dengan Abdul Hafidz cuba sedaya upaya untuk memperbaiki hubungan kami..walaupun gagal...tetapi kau dan Abdul Hafiz tidak pernah berputus asa untuk memperbaiki hubungan aku dengan Mohamad Azizi...itu la di katakan PERSAHABATAN

Tingkatan 3.....aku tidak lagi bersama dengan kau sahabat...sebaliknya aku bersama Abdul hafiz...ya...Abdul Hafiz telah cuba sedaya upaya untuk memulihkan hubungan aku..tetapi gagal..kerana aku dengan Mohamad Azizi ingin menunjukkan kehebatan dan ke egoan masing-masing...terima kasih Abdul Hafidz kerana menjadi sahabat karib aku ketika itu...tetapi kau masih sahabat ku...... :)

Masuk Tingkatan 4....Abdul Hafidz keluar meninggalkan aku....aku terkontang-kanting ketika itu..kerana sahabat karib ku iaitu Abdul sudah meninggalkan sekolah itu....aku hanya bersama engkau dan juga Azizi....alhamdulillah..berkat 1 majlis..pada tahun itu hubungan aku dengan Azizi semakin rapat....Terima kasih Ya Allah...kerana kau memberi kesabaran kepada ku dan sahabat ku itu....

Tingkatan 5...walaupun Abdul Hafidz berpindah sekolah...tetapi hubungan kami berempat sebagai sahabat tidak pernah putus...setiap mnggu..kami akan bersama-sama untuk bermain badminton...walaupun Abdul sudah pindah sekolah...tetapi hubungan kami sebagai tidak pernah terputus...terima kasih sekali lagi kepada sahabat ku...

tahun 2010....setelah mendapat keputusan exam spm....kami masih lagi bersama....walaupun kami berjauhan...kerana Abdul Hafidz belajar di Kedah...Mohamad Azizi belajar di Terengganu...manakala sahabat ku belajar di Perak....tetapi....

Pada Akhir tahun ni...sahabat ku itu akan pindah ke kajang.. :'( aku terasa begitu kehilangan..kehilangan yang begitu besar..kerana kami sudah bersama-sama di waktu sudah dan senang..kami tetap bersama...aku tak nak kehilangan kau sahabat...aku tak nak....aku tak nak....kerana aku takut persahabatan antara aku,kau,Abdul dan Azizi akan terputus...aku tak nak sahabat...kerana kau dah banyak membantu aku.....kerana kau sentiasa membantu aku dan rakan-rakan yang lain....kerana kau sentiasa menceriakan suasana ketika kita bersama-sama..bermain badminton bersama-sama....lepak bersama-sama...tp selepas ni....boleh ke kita lepak seperti dahulu sahabat???

Aku mengharapkan perhubungan kita berempat ini takkan terputus walaupun kau sudah pindah....insyaAllah sahabat.....aku Redha jika ini Ketentuan Allah terhadap kita Berempat....

Sahabat..entry ini aku buat khas untuk kau....kau yang bernama Muhammad Syafiq Abdullah...baca la sahabat..kerana kau sahabat yang aku paling sayang sekali.... :(

Monday, December 13, 2010

Sedar la Sahabat tentang .........

da lama xtulis blog..mklm la...bz nk exam bln ni....

entry kali ni aq nk usik kisah KIAMAT
sahabat....aq nk ckp sesuatu bahawa tanda2 kecil sudah pon tiada...
kebanyakkan blog yg aq baca mengatakan bahawa tanda2 kecil kiamat sudah pon habis....
hanya menunggu tanda2 besar kiamat yg muncul....hhhhhmmmmmm

ini adalah predict aq.....mungkin la tanda2 besar kiamat akan muncul lg 2 3 tahun lg...
mungkin la...ini cume predict aq....sbb...tanda2 nye pon da semakin nyata dan terang...
kerana setiap negara sdg bersiap2 untuk berperang antara 1 sama lain...xtau la kalau Allah
kata tanda2 kiamat tu dtg pada tahun depan...subhanAllah....

lihat saja lah antara korea utara dengan korea selatan...mereka bersiap sedia saja untuk berperang....dan tanda2 Imam Mahdi dan juga Dajjal semakin nyata dan terang....
wahai sahabat...tanda2 itu semakin hampir...hampir sgt....

adakah anda yakin bahawa anda akan hidup semasa huru-hara kiamat yakni peperangan??
sahabat marilah kita kembali kepada Islam...Islam adalah jalan yang lurus....

sahabat..mari la beristiqamah kepada Allah....kerana ajl itu semakin hampir dgn kita....
kalau anda sempat berada di zaman huru-hara kiamat..maka anda adalah seorang hamba yg bertuah kerana masih di berikan nafas kepada Allah....ayuh taubat... :)

trilogi kiamat(predict saja)

1) Peperangan di seluruh dunia...
2) Ketika perperangan itu berlaku muncullah 3 watak di hari kiamat yaitu Imam Mahdi,Nabi Isa A.S dan Dajjal....
3) Peperangan akan berlanjutan sehingga semua peluru kehabisan,minyak di dunia pun kehabisan...maka...kenderaan berat tidak dapat berjalan lagi...di saat itu la....kita akan menggunakan pedang,tombak,panah dan sebagainya sebagai senjata utama...
4) Selepas Dajjal mati di bunuh oleh Nabi Isa A.S...peperangan masih berlanjutan lg sehingga Orang islam mencapai kemenangan yg mutlak...
5) Orang Yahudi di bunuh oleh Orang Islam...
6) Yakjuj dan Makjuj keluar.....Nabi Isa A.S berdoa kepada Allah lalu Allah mengirimkan ulat kepada Yakjuj dan Makjuj.........
7) Matahari Terbit dari Arah Barat...
8) Tiupan Sangkala....
9) Bumi hancur...

Ingat...ini adlah Predict sy...hanya Allah sje yg menentukan semua ini....Sesungguh nya begitu kompleks perancangan Allah ini...Renung2 kan la....pilihan di tangan Anda

Selamat Beramat Semua... :)

Tuesday, December 7, 2010

Hati Yang Terluka

kenapa dikau mendiamkan diri??
kenapa???
adakah engkau terluka kerana aku..
yang mengkhianati diri mu??
maaf temanku..bukan niat ku untuk melukakan hati mu..
aku tau....yang kau tidak akan memaafkan aku..
aku mengakui akan kesilapan ku...
tidak bolehkah kau memaafkan ku??
atas semua kesalahan yang telah ku lakukan...
engkau begitu benci akan kesilapan ku ini...
ku tahu...kesilapan ku ini begitu besar terhadap mu..
yang telah menyakitkan hatimu...
berikan la secebis kemaafan kepada ku...
supaya aku dapat menebus segala dosa ku...
berikan la aku satu sinar...
supaya aku dapat membetulkan keadaan...
aku bukan manusia yang sempurna...
yang tidak pernah melakukan kesalahan dekat dunia ni....
ini terjadi bukan kehendakku...
tetapi kehendak Pencipta....
aku tidak pernah menyalahkan Pencipta..
kerana ku tahu Pencipta ingin menguji Hambanya...
Pencipta yang menentukan segalanya..
Sebagai hambanya...
kita perlu terima ini dengan hati yang terbuka...
kepada Pencipta yang menciptakan kita...

:)

Monday, December 6, 2010

Awal Muharam 1432

azam tahun baru :-
- Ingin mendekatkan diri kepada Allah
- Ingin sentiasa beribadah di rumah Allah
- Meninggalkan perkara mungkar dan membuat perkara ma'aruf....
- menumpukan pada pelajaran
- Sentiasa bersedekah
- Tumpukan kepada apa yang kita inginkan
- Pastikan target pada tahun ini akan tercapai
- Kurangkan hiburan
- aktif bersukan....anda???

Monday, November 29, 2010

aku sombong kepada Pencipta

bila melihat org buta melintas jln.....knp aq tdk membantu org itu??dia xseperti aq...yg masih boleh melihat lg dunia yg begitu luas ini....knp??knp??knp msti org yg bkn islam membantu..sdgkan aq hanya mampu melihat tanpa membuat ap2 bantuan terhadaap si buta ini...aq menyesal kerana termakan pujuk rayu syaitan yg menyuruh aq supaya tidak membantu hamba Allah itu..

"Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu; maka ambillah ia sebagai musuh. Ia menyeru golongannya hanya supaya mereka menjadi di kalangan orang-orang Menyala." (35:6)

Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah; mereka itulah golongan Syaitan. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya golongan Syaitan itulah golongan yang merugi. (QS. 58:19)

aq begitu menyesal akan perbuatan ku itu....aq tdk ingin menjadi sebahagian dari syaitan kerana syaitan....aq ingin membantu insan itu...biar la ap org nk kata kerana

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw. bersabda, “Sedekah itu tidak akan mengurangi harta. Allah swt. akan menambah kemuliaan kepada hamba-Nya yang pemaaf. Dan bagi hamba yang tawadhu’ kerana Allah swt., Allah swt. akan mengangkat (darjatnya). (Muslim)

dan

sabda Rasulullah saw : "Sesungguhnya sedekah seseorang muslim itu memanjangkan umur dan mencegah dari mati dalam keadaan buruk dan Allah Taala pula menghapuskan sikap sombong dan membangga diri si penderma dengan sebab sedekahnya" ( H.R. Tabrani )

keikhlasan hati perlu ad ketika bersedekah...jgn bersedekah hanya kerana ingin terkenal...anda akan menjadi begitu hina nnt di akhirat jika anda bersifat demikian....

renung2kan la sahabat...

Anda Bangga Dengan Kecantikkan/henseman anda?

Wahai kaum adam n hawa...kenapa anda begitu bangga dgn kecantikkan yg ada pada diri anda???
anda sedar x bahwa anda sedang bersifat takbur akan kecantikkan yg ad pada anda...ingat sahabat...kecantikkan yg ad pada kita hri ini adalah pinjaman yg di pinjam oleh Allah kepada kamu...

Jangan bergitu bangga kerana semakin cantik,hensem se2org...semakin byk menimbulkan fitnah..
sbb itu diwajibkan kepada muslimah supaya menutup muka mereka supaya tidak akn dtg fitnah kepada mereka...yakni wajah mereka tidak perlu didedahkan kpd lelaki(jika takut menimbulkan fitnah la)

“Wahai nabi (Muhammad), suruhlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu dan wanita-wanita beriman agar melabuhkan jilbab (pakaian bagi menutup seluruh tubuh) mereka (semasa mereka keluar), cara yang demikian itu lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani (terhadap dosa kamu di masa lalu).” surah Al-ahzab (59)

dan surah An-Nur ayat 30 hingga 31

30.”Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka…..”


jangan anda begitu bangga dgn ap yg anda ad pd hari ini sebaliknya anda perlu bersyukur dgn ap yg ad dan menggunakan kecantikkan,kehenseman anda dgn sebaik2nya...mereke adalah golongan org2 yg rugi di dunia mahupon di akhirat....mereka begitu bangga akan kecantikkan/kehenseman mereka sampai mereka sanggup merendahkan martabat org len...kpd yg ske merendahkan martabat org len...sedar la..anda sedang bersifat takbur !!

dalam surah Al Mukminin ayat 60

“Sesungguhnya mereka yang sombong untuk taat sebagai hamba-Ku, mereka akan masuk Neraka Jahanam sebagai makhluk yang hina.”


ingat !! ap yg ada pd dri anda hari ini adlh pinjaman dri Allah..Allah akan menarik sume nikmatNya jika dikehendakiNya...gunekan sebaik yang mungkin nikmat Allah itu....


selamat Beramal semua :)



Wednesday, November 24, 2010

JODOH


Ramai yang mengatakan bahawa hidup tanpa cinta ibarat buih air yang bila2 masa saje akan meletup...

ada 3 jenis jodoh dkt dunia ni....yaitu jodoh dari syaitan,jin dan Allah S.W.T..

ok..saya akan terang kan tentang jodoh2 ni..
yang pertama iaitu jodoh dari Syaitan...

Maksudnya di situ ialah pertemuan itu dtg dri syaitan,iaitu berkenalan bkn atas nama allah..sebaliknya atas nama nafsu..pantang nmpk perempuan tu cantik sikit..kita nk berkenalan..mula2 kawan,lepas tu menjadi rakan baik...pastu jd couple..ble da jd couple..mengalahkan org yg da kawin...mula la ajk pegang2 tangan,kehulu ke hilir bwk ank dara org...lps tu...suh wat maksiat..terjadi la zina..perempuan tu mengandung..pastu kene nikah..itu la dikatakan jodoh dari syaitan....

yang kedua iaitu jodoh dari Jin...

Maksudnya di situ ialah pertemuan itu dari jin, iaitu jika se2org lelaki/perempuan tidak dpt pasangan yg dia ingin kan..dye akan meminta pertolongan dari bomoh atau menggunakan ayat pengasih...si bomoh itu pula akan menggunakan jin untuk memenuhi kehendak pelanggan supaya pelanggan itu dapat memenuhi kehendak nafsunya....itu la yg dikatakan jodoh dari jin...

Yang terakhir iaitu jodoh dari Allah S.W.T

Maksudnya di situ ialah pertemuan itu telah di tentukan/tetapkan oleh Allah...
dlm surah Yasin ayat 36 yg bermaksud "Maha suci Tuhan Yang telah Menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan samada dari yg di tumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak tahu"
disini Allah telah menunjukkan kekuasaannya...
melakukan ta'aruf ialah sesuatu yang amat di sukai oleh Allah S.W.T...
ta'aruf ertinya pertemuan antara kedua2 belah pihak...
pengertian yg lebih khusus dari makna ta'aruf yg terarah ke jinjang pernikahan mungkin lebih pas digunakan untuk para ikhwan/akhwat yg sudah memang masanya untuk menuju ke jinjang walimatul urus...tidak semestinya ta'aruf itu akan berakhir dengan walimatul urus...sebaliknya ia dpt mengeratkan hubungan kekeluargaan/silaturrahim antara satu sama lain...

kesimpulannya di sini...setiap jodoh telah ditetapkan oleh Allah..kita sebagai manusia perlu berusaha untuk mencari jodoh itu...anda yang menentukan jodoh anda..sama ada ingin di pertemukan oleh syaitan,jin atau Allah...segalanya anda yang menentukan...tepuk dada tnya iman anda...

Selamat Beramal ~

Sunday, November 21, 2010

Maafkan Aku Kekasih


Ku tahu....kau pasti terluka bila kau mengetahui bahawa aku hanya mempermainkan perasaan mu...
aku tau yang kau btl2 sayang akan diriku ini...
tetapi aku hanya memainkan perasaan mu...
aku cuba untuk menyayangi mu seperti insan yang lain...
tapi...
aku tak dapat untuk menyelami perasaan itu...
aku tau..jika kau baca..pasti kau akan menangis...
kerana kau begitu mengharapkan yang aku akan setia menemani mu...
kemana jua kau pergi...
kau ingin aku ada bersama dengan mu...
tetapi apakan daya...aku tidak boleh jadi seperti apa yang engkau inginkan...
aku harap engkau perasan akan nurkilan ku ini.....
kerana aku taknak kau kecewa kerana aku telah melakukan hipokrit terhadap dirimu...
sekali lagi ya kekasih..maafkan la aku...
aku akan cuba sedaya upaya untuk menyayangi mu seperti insan yang lain...
insyaAllah..jika ada jodoh..bertemulah kita di hadapan to kadi... :)

Saturday, November 20, 2010

kekeliruan


salam sahabat semua...sori la da lame xupdate blog ni...
al maklum la bz ngn assigment tggi menggunung bak gunung everest
kat negara Nepal sana tu....

ok...begini..merujuk perkara di atas...
mggu lps...aq dpt twrn blaja kat Kolej Universiti Islam Melaka(KUIM)
dalam bidang Pentadbiran islam.....yeah !!

aq mmg minat dlm bdg agama ni...tp aq begitu ampa ngn pihak2 tertentu
yela...mentang2 exam aq xbeberapa nk baik...tp skurang2 nye bg la aq peluang utk belajar dlm bidang agama...tp mmg xdpt...xtau ap sbb aq xdpt.....

xp la...aq ckp ngn ay aq yg aq nk blaja dlm bidang IT...ayh aq bg...mslhnye skung ni..ble aq da syok blaja kat situ....time tu la surat twrn diploma dlm bidang agama yg aq idam slame ni smpai kat tgn aq...aq keliru...aq nk sambong blaja kat bdg agama sbb aq minat dlm pd masa yg sme...aq minat nk blaja dlm bidang IT..org kata IT ni makin ari makin canggih..ad je bnda bru....ayh aq nk aq sambung dlm bidang IT..sbb cera masa dpn...

jd...aq keliru nk pilih mana 1...sma ad ke aq troz kan bdg IT o ke kuim.....hmmmmm
ya Allah..

Tuesday, November 9, 2010

Ketakutan sedang melanda....

hari demi hari..masa berlalu begitu saje...
sedar xsedar...da exam bln dpn...terbaaaiiikkk !!!
1 ap xstdy lg...mggu ni tetibe plak ad exam....hui...
tp aku ni asik mengadap muka buku je...buku stdy xusik lansung...
assigment berlambak....hanya mengusik sikit shj.....ho hye...
xd insentif tuk belajar !!
bangkit4 dri kegelapan...ayuh berusaha tuk capai kejayaan....amin...
:D

Saturday, November 6, 2010

Kenangan di SMK Pandan Indah(5IT-2009)

1


Sedar xsedar..da hampir stahun aq meninggalkan smk Pandan Indah......rindu sgt2 aq ngat bdk2 klas 4IT ngan 5IT...hu hai.....rindu sgt2.....



aq rindu time waktu pg....duk lepak kat bwh beseblahan dgn dewan skola....sembang ngn kwn2 sbelom msok kelas..xpon siap kan keje skola.....citer psl bola ngn aqil,haykal,aidil,taufiq,naj,amir,firdaus...rindu gler nk lepak mcm tu lg....






aq rindu nk lepak dpn koridor klas 5IT sbelom loceng berbunyi...lepak ngn haykal,azree,fazrin,aidil ngn aziz....lepak ngn diowg memang seronok.....balik2 aq yg kene ngn diowg....haha



aq rindu nk blaja BM(karangan) dgn cikgu Arkiah...yg ni paling best..ckg msok kelas...troz soal..ambik...xdpt jwb berdiri...slalu fazrin ngn hasanah yg dpt duk dlu....antara azree,haykal,aidil,aziz & aq msty last duduk....hahah




aq rindu nk blaja bm ngn ckgu hasbi....ckg yg pling best...kelas sentiasa ceria ngn ckg hasbi...



aq rindu nk blaja bhs iggeris ngn pn. Hor....blaja bhs iggeris time tu mmg best...aq ngn haykal kdg2 men tick tock kat kat ats meja tanpa di sedari pn. Hor(sorry pn. Hor) hahah



aq rindu nk blaja math ngn ckg Sahful....mmg best...azree la paling rapat ngn ckg Sahful..hari2 n tiap2 mase la...ckg paling sporting yg pernah aq jmp....ckg la yg ajr bdk2 klas IT men cube....hahahah

aq rindu nk blaja sej ngn pn Lee Yan Ping tp xp la....sej adlh subjek yg pling aq ske....walaupon lulus ats pagar....hahah..aq rindu nk blaja....

aq rindu nk blaja agama islam dgn uztazah (lupe)sori..............aq ske...walaupon xbyk kenangan...tp aq ske.... :DD



aq rindu nk blaja chemistry dgn datin rohayah...slalu la gak keje dye xsiap...mmg tiap2 kelas dye..dye akn mrh kitowg..aq rindu saat2 kene mrh tu...hahah..dan aq rindu nk buat experiment....rindu sgt2... :)

aq rindu nk blaja Physics dgn cikgu Tahiah.....ckg yg xpernah mrh.... :)



aq rindu nk blaja IT ngn ckg Qunny ngn ckg (lupe la)...msok lab komputer...aq kat blakang bukak myspace...hahahah...rindu nk wat keje2 yg ckg bg...smpai balik umah wktu petang...hnya kerana nk menyiapkan keje ckg....hahaha...smpai nangis2 aq nk buat keje ckg ni...hahaha

n last skali aq pling ske blaja ngn ckg samahah...ADD MAth...sbjk yg xbley aq nk bwk...hahaha...tp xp la....aq rindu saat2 tu..soklan ckg bg sikit..tp kiraan dye..hah...1 soklan 1 jam....hahaha..lau azree spuloh minit pon boley.... :D



rindu nk blaja sivik r ngn ckg siti syarina..... :D...ckg the best... :D hahahahah



Klas 5IT(2009)

Aq rindu nk pakai baju pengawas....lepak ngn Naj,Aidil,Ariff,taufiq,ngn bdk2 junior....rindu gler...pastu rindu nk jg bagunan,jg tangga lelaki..jg tingkat 1 tingkat 2,jg blok....duk tlg ckg..baca ikrar..tolong naikkan bendera...sume aq ske...aq gler kuasa di sekolah...hahaha



aq pengawas yg pemalas dan otai..disiplin skola kdg2 aq langgar......haha...ble ckg suruh bru aq buat...kecuali hari isnin..aq rindu nk g kem pengawas... :D

ap2 yg berkaitan kat sekolah aq rindu...kluar ngn haykal cari ckg.... :)



Tapi aq tau...perkara tu xkn berulang lg....aq amat merindui zaman2 tu....

Ya Allah..jd kan la kenangan lalu sbagai kekuatan dlm hidup ku ini....amin.. :)

Thursday, November 4, 2010

Aku selalu di usik....

Kejadian yg aq xsangka...bkn aq nk ckp besar...aq manusia biase gak...seperti org len...adat la kalau kita di usik dimana2...tp jgn la kerana usikkan itu...kita nangis..think positive la...

aq mse darjah 1 hingga darjah 6 slalu di usik oleh kwn2 aq....boley kata tiap2 hari la...aq still biase je...xpnh a rase nk mrh o bls blik...aq anggap itu sume ujian...so aq xheran...aq amat merindui saat2 itu kerana di situlah aq dpt mencipta satu kekuatan iaitu mental..mereka slalu mengusik aq dgn panggilan raja botak,alien,budin the great....

kerana ejekkan diowg...aq semakin dpt mengawal emosi aq...kerana mereka juga..aq dpt mengenali diriku dgn lebih mendalam lg...terima kasih kepada kawan2 ku kerana korg..aq da dpt mengenali siapa diri aq ni.....

berbalik kpd seorg ni...bkn la aq nk menghina kamu...tetapi kamu da besar utk terima cabaran tu...bkn nye menangis ap bila di usik...klau kamu menangis...lg la org ske tuk usik kamu...

kamu begitu manja...xbley di kacau..troz menangis...come on...kamu da kire tua dri aq...xkn nk nangis mcm bdk 6 tahun...xley kene usik...aq ckp troz trang...sekarang kamu akn ckp "cpt la masa berlalu supaya aq dpt kluar dri kolej ni....aq xtahan da"...jgn menyesal satu saat nnt kamu akan merindu masa kamu diejek dan di usik oleh rakan2 kamu...

jd....sabar je la bile kwn2 kamu mengusik kamu...

pesanan khas dri org yg berpengalaman... PEACE :)

Friday, October 22, 2010

perbezaan antara Sahabat,Kawan,Rakan dan Teman

salam...ap kabar sume.....ini adalah permintaan dari seorang sahabat sy....
sy sendiri pon tak tau perbezaan nye..tp ble permintaan seorg sahabat ini..sy gagahkan la gak tuk cari perbezaan tu...alhamdulillah...sy da jumpe disebalik maksud sahabat,kawan,rakan dan teman...
sy buat ni utk korang fikir siapakah sahabat anda,siapakah kawan anda,siapakah rakan anda dan siapakah teman anda.....

Sahabat

sahabat adalah seorang individu yg penting dalam diri sy selepas keluarga sy...mereka tiada hubungan kekeluargaan dengan sy...sahabat sy adalah org yg memberi manfaat kpd sy slepas keluarga sy...

sahabat sy adalah seorang setiakawan...sahabat seperti keluarga sy...bersama sy ketika susah dan senang..tempat untuk kita meluahkan perasaan suka dan duka selepas keluarga...sahabat sanggup berjuang demi kebaikan sy. Sahabat adalah org yang mampu menyimpan rahsia dan keaiban sy. Mereka akan sentiasa melindungi sy seperti keluarga sy melindungi sy...

mereka tdk semestinya mempunyai minat yg sama dgn sy...mereka sentiasa ad jika sy memerlukan mereka...sahabat akan membuat sy begitu selamat ketika bersama mereka sbb mereka adalah org yg setiakawan..Sahabat adalah org2 yang sangat menyayangi sy...

sahabat kadangkala adalah pelindung sy,penyelamat sy dan pemberi semangat kepada sy slepas keluarga sy.....


Kawan

Kawan sy ialah seorang yang boleh berkongsi lebih dari satu perkara seperti minat, hobi, perasaan, perjuangan dan sebagainya biarpun bukan dari organisasi yang sama. Kawan ialah orang yang selalu berinteraksi dengan saya dan saya mengenali beberapa fakta peribadi mengenai dirinya.

Kami selalu memiliki masa untuk bersama, bergembira, berseronok dan sebagainya. Kawan biasanya terjadi apabila seseorang itu menemui individu yang lain, yang memiliki persamaan seperti hobi, minat, sikap, tabiat dan pemikiran yang sama dengan dirinya. Sy selalunya berasa seronok dan terhibur apabila bersama-sama kawan saya.

Kawan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan, tetapi mereka selalunya tidak akan pergi lebih jauh daripada itu. Malah, sekiranya tidak sependapat, hubungan kawan mungkin boleh terputus.


Rakan

Rakan sy ialah perantaraan antara kawan daan kenalan. Rakan ialah orang yang berkongsi minat, kerjaya, hobi, permainan, guru, kelas, matlamat dan sebagainya dalam satu organisasi atau kumpulan seperti persatuan, kelab, syarikat, pertubuhan dan sebagainya. Contohnya, sy ada rakan satu tingkatan, rakan satu sekolah, rakan satu kelab dan sebagainya.

Rakan biasanya orang yang boleh mewujudkan kerjasama. Contohnya sy boleh belajar bersama-sama dengan rakan sekelas sy, sy boleh membuat tugasan berkumpulan bersama-sama rakan satu tingkatan sy, sy bekerjasama dengan rakan-rakan sepasukan untuk menewaskan pihak lawan dalam pertandingan bola sepak, sy dan rakan-rakan sekerja mengadakan mesyuarat untuk syarikat kami dan sebagainya.

Ada rakan yang rapat, ada pula rakan yang boleh dianggap sebagai sahabat, ada pula rakan yang boleh dianggap sebagai kawan, dan ada pula rakan yang hanya boleh dianggap sebagai kenalan.

Teman


Teman sy mungkin wujud sebagai rakan. Contohnya rakan chatting, rakan internet dan rakan blogger. Apabila sy mengenali seseorang itu dalam bentuk atau identiti tertentu, maka dia adalah kenalan. Kenalan sy adalah orang yang pernah berinteraksi dengan sy tetapi sy tidak dapat mengesahkan identiti atau kewujudannya sebenar. Sy perlu berwaspada dengan kenalan-kenalan internet sy kerana, di luar alam siber, mereka tidak semestinya orang yang sama seperti yang sy pernah kenal di internet.

Kenalan sy boleh meluahkan perasaan mereka, masalah mereka kepada sy menerusi ruangan komen, e-mel dan kemudahan-kemudahan interaksi yang lain di internet, tetapi tidak 100% boleh dipercayai. Kenalan kadangkala wujud sebagai satu hiburan, tetapi kadangkala tidak mustahil mereka boleh memberi kebaikan kepada sy menerusi perkongsian pendapat, idea dan penyelesaian masalah.



jd..itulah perbezaan antara sahabat,kawan,rakan dan teman...anda yg tentukan siapa sahabat anda....selamat beramal semua.... :)

Thursday, October 14, 2010

Selamat beramal ~

"ko jaga kubur ko..jgn jaga kubur aq" itu la ungkapan yg akan di ucp oleh manusia yg xbley terima nasihat n kritikan...

manusia ! kita hidup di dunia ni hanya sementara...ingat mengingati antara satu sama len adalah wajib...jika se2owg itu melakukan kesalahan...wajib la kita untuk menegur nya..lau x..akhirat nnt Allah akn menyoal kita knp kita tdk menegur si polan..

sebuah hadis Rasulullah yg diriwayatkan oleh bukhari yg berbunyi:
jika kamu ternampak sesuatu kemungkaran,maka cegah la ia dengan tangan,jika tidak mampu,guna la mulut kamu,jika tidak mampu juga maka gunakan la hati kamu...

Dikhabarkan dari Aisyah r.a mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w apabila melihat hujan, baginda berkata:”Semoga hujan yang bermanfaat.”

(al-Bukhari)
huraian hadis di atas :-
Setiap perkataan yang keluar daripada mulut anak Adam adalah datang daripada niat dalam hatinya. Orang yang suka mengeluarkan kata-kata yang baik mencerminkan keikhlasan hatinya dan kebaikan hati budinya. Manakala orang yang suka bercakap perkara-perkara yang buruk kebiasaannya berperangai tidak elok. Itulah persepsi biasa dalam masyarakat. Begitulah keadaannya bilamana kita inginkan sesuatu kebaikan janganlah kita berkata perkara-perkara yang berbentuk negatif kerana ia seumpama doa yang dipohon secara tidak langsung kerana sesungguhnya Allah S.W.T Maha Mendengar segala percakapan hamba-Nya. Justeru apa yang baik itu datangnya daripada Allah dan segala yang buruk itu datangnya daripada kesilapan kita sendiri.

mudahkan??jgn kita menjadikan statement di atas tu sbagai benteng kepada kita untuk tidak menerima nasihat owg len...jd...terima la nasihat mereka...
ad lg 1 statement yg berbunyi....

"ko ckp owg...tp ko xwat pon bnda tu..memandai je nasihat owg len..cermin dri dlu sbelom nasihat owg"

cukup menarik....jika perkara ini berlaku...kita terima la nasihat dia,ikuti la ckp dia..selepas itu..kita pula yang akan memberi nasihat kepada dia...

Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa ia pernah mendengar Nabi SAW bersabda “Pada hari kiamat kelak seseorang itu akan dicampakkan ke dalam neraka, maka keluarlah ususnya dan dia berputar-putar seperti seekor keldai mengelilingi batu kisaran. Para penghuni neraka lainnya pun menghampirinya dan bertanya:”Wahai saudara, mengapa ini semua terjadi? Bukankah saudara adalah orang yang pernah menyuruh kepada-perkara makruf (kebaikan) dan mencegah perkara-perkara yang mungkar (kejahatan)?” Maka ia menjawab:”Benar, akulah yang pernah menyuruh kamu berbuat makruf dan melarang kamu berbuat kemungkaran, tetapi aku sendiri yang melanggarnya.”

(Bukhari & Muslim)

jadi...perlulah kita untuk menasihati antara 1 sme len walaupon nasihat itu menyakitkan hati kita...

selamat beramal ~

Friday, October 8, 2010

Fantasi Cinta

Riuh... ramai... gaduh... dan penuh kegembiraan
Taman hati berwarna warni
Panggung rumah paru-paru berdiri kokoh
Kolam cinta mengalir indah keawan kasih

Badan terasa sejuk...
Segar tak terkirakan
Rumput selaput nadi bergoyang lembut
Di tiup angin cinta sejati

Burung camar jantung menukik pelan
Hinggap di pohon tulang iga putih
Matanya melihat kearah taman hati
Pandangannya terpesona oleh pemandangan cantik

Bidadari cinta dan pangeran kasih sayang
Bersenda gurau diangan yang tinggi
Hati pun gembira...
Jiwa pun lega...

Ya Allah...
Abadikan keadaan ini
Agar menjadi pedoman
Bagi hati yang saling menyatu

Mentari sanubari tersenyum riang
Alam jiwa bergembira ria
Serentak...
Jiwa0jiwa riang berdansa di sekitar taman hati
Oooh...
Indahnya fantasi cinta

Lirik Lagu Yang Mendalam

Ku mengatur langkah jalan tanpa-tanpa bayangmu..
langit dan seta menemaniku...
Matahari menyinar tak pernah bepihak padaku..
ku kepanasan tanpa perlindungan mu...
Hari berganti hari aku masih teguh menanti..
hadir dirimu dalam hidupku ini...
Rasa kecewa ada kaki penat berlari..
namun yakin ku kau kan ku temui...

Ku takkan pernah cuba berhenti..
Langkahku mencari cinta..
Yang ku tahu hanya untuk diriku..
Kan terus cari sampai hujung dunia...

kerna ku tahu akan ku jumpa diri mu....(ooooohhhhh)
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpi ku selalu...(wooooooo)

ku lihat semua gembira..
Bila mengenali erti cinta..
Senyuman ku beri hanya duka..
Bila ingin teman tuk berbicara..

Cinta jangan sembunyi..
Mataku kabur mencari..
Hadirlah dalam hidup ku ini..

Cinta jangan engkau pergi bila langkah ku cuba..
Untuk Mengejar diri mu....

(AZFAR)

Friday, October 1, 2010

nafsu oh nafsu

Di sini...aku ingin berkongsi ilmu dengan korang semua...tajuk kali ini ialah tentang nafsu baik...semoga dengan artikel ini kita berubah menjadi yang lebih baik.....insyaAllah...

Tajuk artikel ini ialah nafsu jahat dan baik....

Nafsu adalah keinginan manusia yang tersirat dalam akal fikirannya. Ada nafsu yang baik, iaitu nafsu yang tidak bertentangan dengan hati nurani serta tidak melanggar perintah dan larangan yang Allah tetapkan. Namun ada pula nafsu yang buruk, iaitu nafsu yang hanya untuk memenuhi keinginan akal fikirannya saja, tanpa melibatkan hati nurani dan ketetapan Allah. Berikut ini adalah jenis-jenis nafsu menurut Islam.

kita mulakan nafsu yang buruk dahulu :

Nasfu Amarah :-

-adalah nafsu yang berbangga apabila membuat sesuatu kemungkaran.
-mereka adalah dari golongan yang suka bermaksiat dengan mata dan di hatinya.
-mereka adalah golongan para ahli neraka.

Nafsu Lawamah :-
-adalah nafsu yang menyedari apabila melakukan suatu kemungkaran.
-golongan ini beramal tetapi masih ada sifat riya, menghasut, dengki dan sebagainya.
-nafsu mereka tetap melakukan walaupun mereka tahu perkara itu salah.
-mereka adalah golongan para ahli neraka.

Nafsu Marhamah :-
-adalah nafsu yang dapat membuang sifat tercela dalam diri sendiri.
-walaupun begitu, mereka masih lagimengutuk diri sendiri.
-mereka adalah golongan para ahli neraka.


Kemudian nafsu-nafsu yang baik adalah :

Nafsu Mutmainah:-
-adalah nafsu yang lemah lembut.
-mereka mendapat ketenangan dan dapat menghilangkan gelisah/kecelaruan di jiwa/jiwa.
-mereka adalah dari golongan orang yang sholeh.
-golongan ini adalah dijamin ke syurga.

Nafsu Raudiah:-
-adalah nafsu yang berusaha melatih diri untuk mencintai Allah dengan sepenuh hatinya.
-mereka akan bergaul dengan orang banyak tetapi hatinya semata-mata hanya kepada Allah.
-mereka disebut sebagai Wali Allah.


Nafsu Kamaliah:-
-adalah nafsu yang sempurna, nafsu yang hanya dimiliki oleh para Nabi dan Rasul Allah.

Nafsu Mardiah:-
-adalah nafsu yang paling terbaik dan yang paling dicintai oleh Allah. Nafsu ini adalah nafsu yang paling di redhai Allah. adalah nafsu yang terbaik dan yang paling dicintai oleh Allah. Keredhaan tersebut terlihat pada anugerah yang diberikan-Nya berupa sentiasa berdzikir, ikhlas, mempunyai kesabaran, dan memperoleh kemuliaan, sementara kemuliaan yang diberikan Allah SWT itu bersifat universal, ertinya jika Allah memuliakannya, siapa pun tidak akan dapat menghinakannya, sebaliknya orang itu akan dihina oleh Allah SWT, tiada siapa pun yang dapat memuliakannya.
-mereka disebut sebagai Wali Allah.

jadi....pilihan di tangan anda....jika anda pilih yang baik..baik la jadinya...dan jika anda pilih yang buruk...buruk la padahnya..

Selamat Beramal... ~

Thursday, September 30, 2010

Hakikat Cinta

Tolong sampaikan pada si dia…

Tolong beritahu si dia,
aku ada pesanan buatnya.

Tolong beritahu si dia,
cinta agung adalah cintaNya..

Tolong beritahu si dia,
cinta manusia bakal membuatnya alpa..

Tolong nasihati si dia,
jgn menyintaiku lbh dr dia menyintai Yang Maha Esa..

Tolong nasihati si dia,
jgn mengingatiku lbh dr dia mengingati Yang Maha Kuasa..

Tolong nasihati si dia,
jgn mendoakanku lbh dr dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia,
dahulukan Allah krn di situ ada syurga..

Tolong katakan pada si dia,
dahulukan ibu bapanya krn ditelapak itu syurganya..

Tolong ingatkan si dia,
aku terpikat kerana imannya bukan rupa..

Tolong ingatkan si dia,
aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..

Tolong ingatkan si dia,
aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia,
bila dia mula mengagungkan cinta manusia..

Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..

Tolong tegur si dia,
andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia,
aku milik Yang Maha Esa..

Tolong sedarkan si dia,
aku masih milik keluarga..

Tolong sedarkan si dia,
tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia,
usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..

Tolong sabarkan si dia,
andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..

Tolong sabarkan si dia,
bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..

Tolong pesan padanya,
aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..

Tolong pesan padanya,
aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..

Tolong pesan padanya,
aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia,
aku tidak mahu melekakan dia..

Tolong khabarkan pada si dia,
aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..

Tolong khabarkan pada si dia,
jadilah penyokong dalam kejayaanku..

Tolong sampaikan pada si dia,
aku mendambakan cinta suci yang terjaga..

Tolong sampaikan pada si dia,
cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..

Tolong sampaikan pada si dia,
hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..

Tolong sampaikan kepada si dia,
kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri...
Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia..
Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia..
Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan YangMaha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..
Simpanlah pesanan ku ini sehingga engkau bertemu diri ku suatu hari nanti...

selamat beramal ~

Saturday, September 25, 2010

Kerana Cinta Aku Kecundang


Fitrah manusia yang ingin mengenali cinta...
aq ingin mengisahkan sebuah cerita...
seorang hamba Allah...

Kerana cinta..lelaki ini menderita sampai sekarang..
tanpa pengetahuan rakan2nya..lelaki ini menderita kerana cinta..

alkisah...

lelaki ini tidaklah sekacak Nabi Yusuf,tidaklah sekaya Nabi Sulaiman...
seringkali dia berdoa kepada Allah supaya dia dapat menikmati perasaan cinta kepada manusia,setiap hari dia berdoa supaya dia bertemu dengan cintanya...

sewaktu dia meningkat remaja...pada usianya yg mencecah 13 tahun,dia cuba memikat seorang budak perempuan,tetapi hampa...dia tidak berputus asa untuk mencari cinta,dia mencuba lagi,akhirnya dia dapat juga mengenali serorang budak perempuan..budak perempuan itu dapat memikat hati lelaki ini...akhirnye..impian lelaki itu tercapai...setahun selepas mereka berkenalan akhirnya mereka bercinta..lelaki itu berasa begitu bahagia kerana dapat menikmati perasaan itu...

4 bulan mereka menikmati perasaan itu,mereka berjanji bermacam-macam...akan hidup semati,takkan curang,tetapi..janji hanya tinggal janji..akhirnya mereka berpisah kerana budak perempuan itu mengkhianati cinta lelaki itu...lelaki itu sedih..dia menyalahkan allah...tetapi...allah masih sayangkan lelaki ini...

pada tahun 2007..sekali lagi dia bertemu dengan cintanya...tetapi..lelaki ini berhati-hati dalam percintaannya kali ini...pada masa inilah dia berubah...dia mula mendekati diri kepada Allah...tetapi...percintaan mereka hanya bertahan selama sebulan...kerana perkara yang sama..iaitu perempuan itu mempunyai lelaki lain...
lelaki ini masih lagi bertahan..dia sentiasa mengingati Allah....

selepas kejadian itu...dia tidak pernah lagi untuk mencari cinta meskipun hatinya meronta2 untuk memiliki cinta sesama manusia..dia hanya menumpukan cintanya kepada Allah...pada suatu hari...kawannya mengajak dia untuk menonton cerita AYAT AYAT CINTA..lelaki ini memperlekehkan cerita ini..tetapi..selepas dia menonton..dia mendiamkan diri...rakan-rakanya perasan akan perubahan dirinya itu...

pada keesokan harinya..rakannya bertanya kenapa dia berdiam diri selepas menonton cerita itu...dia berkata "aku begitu kagum dengan watak fahri kerana dia seroang yang begitu tabah apabila menghadapi dugaan iaitu CINTA...aku ingin jadi seperti dia"...
kwn2nya begitu terkejot akan kata2 dia..

lelaki itu berazam bahawa dia ingin melanjutkan pelajaran di Universiti of Al-azhar di mesir...dan dia juga akan berazam untuk tidak mengenali cinta lagi selain dari Allah....

tapi apakan daya...syaitan sentiasa menghasut dia...akhirnya dia jatuh cinta lagi...tetapi...cintanya itu tidak di balas...sekali lg dia kecewa kerana cinta...
dia begitu sedih akan nasib dirinya...tetapi dengan berkat doa diiringi dengan semangat dari rakan2nya...dia dpt mengatasi mslh itu....

sekali lagi dia membunuh janjinya..pada akhir tahun 2009...dia jatuh cinta lg dengan manusia...dalam percintaan ini lah yang mengajar dia supaya bersifat sabar,jujur...dia terlalu banyak bekorban untuk cinta nya...akhirnya membawa padah pada dirinya... perempuan itu terus meninggalkan lelaki itu dalam keadaan yg terkontang-kanting...

Allah masih sayangkan budak lelaki itu...Allah menghantar bantuan berupa kawan..kawan2nya lah yang banyak membantu dia untuk melupakan budak perempuan itu...

Lelaki itu adalah AKU...ye AKU..AKU sentiasa kecewa kerana cinta...tetapi...cinta Kepada ALLAH dan Rasul tidak akan kita merasai penderitaan...sebaliknya kita kan dapat menikmati dalam kebahagiaan dalam hidup kita...
jangan la jadi cam AKU...kerana AKU xnk org lain merasai apa yang AKU rasa selama ini...

InsyaAllah...impian aku ingin ke mesir untuk melanjutkan pelajaran ku di situ akan tercapai satu hari nanti....amin

di suatu saat nanti...kita akan mendapat cinta yang sejati dari Allah...

Jadikan hari yang lepas sebagai pengajaran juga jadikan pada hari ini sebagai ujian supaya hari yang akan datang akan menjadi lebih bermakna untuk kita....

Selamat Beramal ~

Thursday, September 16, 2010

5 Syarat Sebelum Melakukan Maksiat

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat.”
Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, “Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka bolehlah kamu melakukan maksiat.”
Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya, “Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?”
Ibrahim bin Adham berkata, “Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya.”
Mendengar itu dia mengenyitkan kening seraya berkata, “Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?”
“Ya!” tegas Ibrahim bin Adham. “Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar laranganNya?”
“Yang kedua,” kata Ibrahim, “Kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumiNya!”
Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, “Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezekiNya dan tinggal di bumiNya, sedangkan kamu melanggar segala laranganNya?”
“Ya! Anda benar.” kata lelaki itu.
Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, “Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat olehNya!”
Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, “Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?”
“Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?” kata Ibrahim.
Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat. Ibrahim melanjutkan, “Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya; Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh.”
Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, “Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?”
“Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?”
“Baiklah, apa syarat yang kelima?”
Ibrahim pun menjawab, “Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.”
Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya.”
Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. “Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah.” katanya sambil terisak-isak.
Allahu a’lam bisshawab.

Wednesday, September 8, 2010

Pantun Hari Raya.....

HARI RAYA

Buah pauh di tengah bendang
Jadi dagangan di tengah kota
Saudara jauh datang bertandang
Bermaaf-maafan sesama kita

Masak udang dan gulai ketam
Pembasuh mulut kuih keria
Berbunyi mercun berdentum-dentam
Riang gembira di Hari Raya

Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami meyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan

Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakraban

Disisir diandam dengan cekap
Potong rambut pelbagai gaya
Puasa sebulan sudahlah lengkap
Kita menyambut Hari Raya

Adik tersayang segak bergaya
Mengait kuih di atas para
Suasana riang di Hari Raya
Bermaaf-maafan riang gembira

Sunday, September 5, 2010

Kerbau,Kelawar.Cacing

Suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat Jibri AS untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya iaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau adakah dia senang setelah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau. Malaikat Jibril AS segera pergi menemui si Kerbau.

Di siang yang panas itu si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril AS datang dan kemudian bertanya kepada si kerbau, "hai kerbau,adakah kau senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau". Si kerbau menjawab, "Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kerbau, dari pada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelawar yang ia mandi dengan air kencingnya sendiri". Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor kelawar.

Malaikat Jibril AS datang menemui seekor kelawar yang sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian Jibril AS bertanya kepada si kelawar, "hai kelawar adakah kau senang setelah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelawar". "Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelawar dari pada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah, berjalan saja menggunakan perutnya", jawab si kelawar. Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.

Malaikat Jibril AS bertanya kepada si cacing, "Wahai cacing kecil apakah kau senang setelah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing". Si cacing menjawab, " Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing, dari pada dijadikaan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh ketika mereka mati mereka akan diseksa selama-lamanya".

Selamat Beramal

Saturday, September 4, 2010

~ Orang Zaman Sekarang ~


Kita Sebenarnya.....

lebih gembira menyambut 1 Januari daripada 1 Muharram !
lebih tahu apa itu 14 Februari daripada 12 Rabiulawal !
lebih membesarkan hari Sabtu dan Ahad daripada hari Jumaat !
lebih khusyuk mendengar lagu daripada mendengar Azan !
lebih suka lepak, tidur, tengok TV...dll daripada Solat dan mengaji !

lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada nama nabi-nabi Allah !
lebih suka menyebut hello! dan hi! daripada Assalamualaikum !
lebih suka menyanyi dangdut, rap, hip-hop...dll daripada berwirid atau bertahmid !
lebih suka memuji manusia daripada Tuhan kita sendiri !

lebih suka membaca majalah hiburan daripada buku-buku agama !
lebih suka ke konsert, karaoke daripada ke ceramah agama !
lebih suka memaki, mengumpat orang daripada memuji mereka !
lebih suka mencarut, @#!*@!! daripada menyebut MasyaAllah !
lebih suka kemungkaran daripada membuat kebaikan !
lebih bangga dengan kejahilan kita daripada bersyukur dengan keimanan kita !
lebih cintakan dunia daripada urusan akhirat !

TETAPI bila ditanya arah tujuan kita, kita pasti akan jawab bahawa...

KITA SEBENARNYA.. ....lebih suka menuju ke Syurga daripada ke Neraka !

Layakkah kita dengan Syurga Milik Allah???


WALLAHHUALLAM
:) Selamat Beramal..

Thursday, September 2, 2010

Seribu Kemaafan Ku Minta Teman

Hatiku tidak tenang setelah aku menyakiti hati seseorang...aku tidak begitu selesa sekali apabila aku menyakiti hatinya...bukan niat aku untuk menyakitinya...

Buat temanku...
aku tau kau membenciku disebabkan bahasa aku yang agak kasar...
aku tau kau membenciku disebabkan aku telah menyakiti hati mu...

Tetapi...
bukan niat dihatiku untuk menyakitkan hati mu...
bukan niat dihatiku untuk berkasar bahasa dengan mu...

Berikanlah aku sedikit kemaafan kepadaku...
aku sedar akan kesilapanku akan terhadapmu...

Teman...
engkaulah sahabat yang aku paling sayang...
Ketika aku dalam kesedihan engkaulah yang menggembirakan aku...
Disaat aku ingin meluahkan perasaan,engkau hadir untuk mendengar keluhan hatiku..
Engkau sentiasa hadir dalam hidupku ketika susah dan senang...

Tetapi apakan daya...
hanya kesilapan yang kecil...
engkau diam seribu bahasa dengan mu...
tiada gelak ketawa yang aku dengar lagi darimu...
tiada khabar berita lagi yang aku dengar lagi darimu...

Teman...
sekali lagi aku ingin meminta maaf kepadamu...
Maafkan la aku...
Sepuluh tangan ku pohon...
Maafkan la aku teman...
kerana tanpa engkau tiada tempat lagi untuk aku berkongsi suka dan duka lagi...

Kembalilah Teman...
aku memerlukan engkau...
janganlah engkau membenciku...

Dari
Teman mu Yang Sejati....
NAJ

Tuesday, August 31, 2010

Khas untuk wanita cantik


Assalamualaikum...bismillahirrahmannirrahim...

Setiap orang adalah unik. Setiap orang ada kelebihan dan kekekurangannya yang tertentu. Tidak ada manusia yang sempurna kecuali Rasululluh s.a.w kerana baginda telah ditentukan maksum. Selebihnya tidak terkecualai daripada sifat lemah, buruk, hina, sakit san bermacam-macam perkara lagi. Anda tidak perlu berasa susah hati lantaran gemuk, tidak menarik, terlalu rendah malah cacat. Biar bagaimana keadaan anda, anda tetap unik dan tanpa anda alam ini tidak sempurna.

Memang ALLAH menjadikan manusia pelbagai rupa dan gaya. Disitulah berkuasanya ALLAH. Dia berhak dan mampu berbuat apa saja mengikut kehendak-Nya. Kita memang tidak ada pilihan untuk mempersoal itu ini, mempertikai itu ini. Anda mungkin berasa rendah hati melihat kekurangan-kekurangan yang ada pada diri anda.

Nah, anggap ia satu kelebihan. Jika anda sangka anda buruk, ia satu kelebihan yang tiada pada orang cantik. Anda sangka kecantikan sentiasa membawa untung? Tidak. Kadang-kadang kecantikan memusnahkan. Setelah anda dikenali sebagai seorang yang cantik, ketakutan anda terhadap keburukan lebih besar daripada jika anda semulajadinya hodoh. Orang cantik fobia menjadi buruk. Setiap kedutan di wajah akan dirawat dan setiap kedutan begitu menyusahkan dirinya. Saat menjadi buruk pasti tiba, bagaimanakah perasan si cantik meghadapi hari tua mereka? Bukankah rasa susah yang tiada kesudahan?

Kadang-kadang seekor semut diberikan sayap oleh ALLAH supaya dia boleh terbang dan menerjah api. Samalah halnya, kadang-kadang seseorang manusia itu diberikan kecantikan supaya dengan kecantikan itu dia boleh berbuat sebanyak-banyak mungkar untuk diberikan balasan setimpal di Akhirat. Tontonlah filem atau drama-drama di TV. Kisah hidup orang cantik selalunya penuh duri. Jika anda buruk setidak-tidaknya anda bebas rasa riak dan takbur. Penghuni neraka kebanyakkannya wanita sebagaimana disabdakan Rasullah s.a.w wanita itu tentu yang cantik tapi gagal memahami untuk apa kecantikan itu diberikan ALLAH kepadanya. Dan wanita itu tidak terkecuali juga yang buruk sebab dia berterus-terusan saja mempertikaikan kerja TUHAN.

Siapakah wanita penghuni syurga itu, barangkali yang cantik dan dia sentiasa faham kecantikan itu ukuran manusia . Cantik pada pandanagn ALLAH adalah ketaatannya terhadap semua perintah dan larangan ALLAH. Barangkali juga yang buruk tapi dia faham ALLAH tidak memandang rupa paras tapi apa yang ada di dalam hatinya. Wahai orang cantik, orang buruk, orang rendah, orang cacat, semuanya hanyalah sementara. Hargai diri anda sebab kewujudan anda membuktikan kekuasaan ALLAH!!

wasalam...

Kenapa Couple Itu Haram


Rasulullah bersabda, mata boleh berzina dgn melihat, lidah boleh berzina dengan bercakap, tangan boleh berzina dengan berpegangan. Kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat. Hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia.....

baca firman Allah...Ya Allah terjawab persoalan yang telah lama terpendam jauh didalam lubuk hati...mengenai zina ..WALAU ZINA HATI beza cinta halal dan haram..YANG HARAM ITU MERESAHKAN..YANG HALAL ITU NIKMAT....bukti dah banyak..mula dari pandangan dan jika tak dicegah..anggota lain akan menurut..sedangkan iman terpenjara...bila mata dah jatuh hati kerana tidak dicegah memandang yang haram...malu terbuang..jadi zina hati diangkat sedikit statusnya..dengan perkataan" kami jaga batas"..kuatnya iman ....sampai menidakkan apa yang terukir didalam ayat al-quran Firman Allah dalam Surah An-Nur(24) ayat 30:

"Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka buat.".Surah An-Nur(24) ayat 31: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya,..."....dari pada ayat ni dah jelas zina ini bermula dari pandangan mata kemudian turun ke hati.....jika baik dia kita jaga maka baiklah perlakuan kita..jika hati dah dijangkiti virus cinta apatah lagi pada yang bukan halal....jika tak dirawat..cinta akan bertukar menjadi kepuasan nafsu semata..lalu kemana cinta suci yang diagungkan pada kekasih bukan yang halal bersaksikan bulan dan bintang?..benar bulan bintang akan menjadi saksi pada kemungkaran yang dilakukan...tika hari pembicaraan sesudah dibangkitkan....dalam satu blog menyatakan tentang sifat orang2 yang bercinta walaupun mereka tahu cinta itu tidak halal tanpa ikatan nikah bercinta sebelum kahwin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik. Bagaimana pula? Kenapa tidak, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik ditonjolkan, daripada cakap-cakap romantik, hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya. Tetapi selepas kahwin, berapa ramai yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelum ini, jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.dan kisah couple islamik yang membuatkan ramai tertipu lakonan wara' mereka. Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama, maklumlah alim dan wara', miscall qiamullail, sms tazkirah dan sebagainya antara skrip murahan harian mereka. Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat. Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Taala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cinta Allah Taala, sayang Rasul s.a.w, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.

"Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu" antara alasan yang pernah diberikan...wah kalau begitu kena kenal sehingga tahap dalam kain sebelum di-Ijab dan Qabul.

..maka bila dah terlalu kenal hingga sebelum ijab dan Qabul, tanpa perantaraan...tak terasa hilangkah nikmat menikmati cinta halal umpama nikah itu cuma pengumuman..bahawa mereka sudah halal sedangkan dah pun dihalalkan ikatan dengan perbuatan yang haram tapi kerana turutkan nafsu..

nikah itu ibadah...umpama mendirikan masjid...jika bahan binaan terbina dari sesuatu yang tidak berkualiti sampai bila terjaminnya keutuhan?Ya ada yang tidak bercinta sebelum nikah bercerai tapi jika dibandingkan dengan yang bercinta dulu baru menikah peratus manakah yang lebih tinggi?....dimana hilangnya identiti islam yang selama ini kita bawa dan jelas menjaga dan menitik beratkan hubungan antara lelaki dan perempuan .jika ingin bahagia ikut syariat .jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kahwin...jika hati dah terlanjur sangkut cepatkan nikahnya..insyaallah boleh pelihara diri dari zina....

Jauhilah maksiat bercinta sebelum kahwin

"Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu. Duhai Allah"

ameen..

kasih sayang, cinta itu suci jangan dicabuli

Sunday, August 29, 2010

MENGENALI WANITA

Ramai yang tidak tahu bahwa ada beberapa pekara yang telah terkait dalam hadis yang mengisahkan perbezaan kaum wanita dan lelaki. Perbezaan ini yang menaikan darajat kaum wanita. Ciri-ciri tersebut diuraikan di bawah ini :-

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dlm rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dgn 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mula sakit hendak bersalin,maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak,keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkanya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang mengembirakan akan perempuannya, darajatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka keatas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makan dari pasar ke rumah)lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama,maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun)

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11.Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12.Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?? Jawab Rasulullah,"Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya".

13.Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14.Wanita yang taat akan suaminya, ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana? mana pintu yang di kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu dibawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

Jadi, janganlah sesekali kita merasa lemah. wanita sebenarnya yang membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah salah satu sebab mengapa Nabi meletakan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah

Friday, August 20, 2010

Tanda-tanda tewasnya jiwa kita

Apabila hati manusia telah mati atau menjadi keras, apabila hati manusia telah menjadi padam dan tidak bersinar lagi atau apabila ia telah tumpas dalam pertarungannya menghadapi syaitan maka terbukalah pintu-pintu masuk segala kejahatan terutama ke dalam dirinya, kerana syaitan itu meresap ke dalam diri anak Adam sebagaimana pengaliran di dalam tubuhnya.

Sebenarnya apabila benteng pertahanan dan kekuatan manusia telah runtuh maka syaitan akan kembali menjadi teman karibnya sebagaimana firman Allah: Syaitan telah menguasai mereka lalu menjadikan mereka lupa mengingat Allah, mereka itulah golongan syaitan. Ketahuilah, bahawa sesungguhnya golongan syaitan itulah golongan yang merugi. (Surah Al-Mujadalah 58: Ayat 19)

Inilah kandungan maksud yang dibayangkan oleh Al-Quran Al-Karimyang menyatakan: “Iblis menjawab: “Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus. Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).” (Surah Al-A’raf 7: Ayat 16-17)

Sebenarnya selain dari penyakit di atas terdapat satu penyakit lain yang paling berbahaya iaitu penyakit was-was, syaitan menyebabkan mereka merasa was-was dalam setiap urusan hidup mereka dengan tujuan memesongkan mereka dari jalan Allah.

Dalam hal ini Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya syaitan itu menghasut anak Adam dengan berbagai cara. Lalu (pertamanya) ia menghasut melalui jalan agama Islam itu sendiri dengan berkata: Apakah kamu menganut Islam dan meninggalkan agamamu dan agama nenek moyangmu?. Anak Adam enggan mengikutinya dan tetap berpegang dengan Islam. Kemudian dia menghasut pula di jalan hijrah, lalu dia berkata: Adakah anda ingin berhijrah meninggalkan tanah air dan kampung halaman? Lalu anak Adam mengingkarinya dan tetap berhijrah. Kemudian syaitan menghasut pula di jalan jihad dengan berkata: “Adakah engkau ingin sedangkan jihad itu membinasakan jiwa dan harta benda engkau, kemudian engkau berperang lalu engkau dibunuh, kemudian isteri engkau dikahwini orang dan harta kekayaan engkau dibahagi-bahagikan. Lalu anak Adam tetap mengingkari syaitan dan terus berjihad. Kemudian Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda: Maka sesiapa yang bersikap demikian kemudian ia mati maka adalah hak Allah Subhanahuwata’ala memasukkannya ke dalam syurga”.(Hadis riwayat Al-Nasa’i)

Alangkah baiknya jikalau anda dapat menatap kisah antara syaitan dan seorang Rahib Bani Israil dalam tafsir ayat Surah Al-Hasyr 59: Ayat 16: “(Bujukan orang-orang munafik itu adalah) seperti (bujukan) syaitan ketika dia berkata kepada manusia: “Kafirlah kamu”, maka tatkala manusia itu telah kafir, maka ia berkata: “Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu, kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Rabb semesta alam”.

Thursday, August 19, 2010

Manfaat Berpuasa

Assalamu'alaikum Wr.,Wb.
Sahabat yang berbahagia, khususnya yang Muslim...
Maaf jika pesan ini terlambat disampaikan.
Sahabat,
Puasa adalah kemanfaatan yang tidak mengandung bahaya. Dengan penyempurnaan puasa ini, Allah SWT akan memberikan hidayah kepada hamba-Nya. Jika Allah memberikan taufiq kepada Kita untuk menyempurnakan ibadah puasa ini dalam rangka menaati Allah, maka ia adalah hidayah dan hadiah yang patut disyukuri dan selayaknya Allah dimahabesarkan atas karunia hidayah tersebut.

Dan hendaklah kalian mencukupkan bilangannya dan hendaklah kalian mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kalian, supaya kalian bersyukur.
(QS. Al-Baqarah: 185)

Allah SWT telah mengistimewakan bulan Ramadhan. Mengenai hal itu terdapat beberapa ayat dan hadits. Nabi SAW bersabda,

Jika bulan Ramadhan datang, pintu-pintu surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, setan-setan dibelenggu, kemudian seorang penyeru berseru, "Wahai pencari kebaikan, kemarilah! Wahai pencari kejahatan, berhentilah!" (HR. Thabrani)

Pintu-pintu surga dibuka, karena manusia berbondong-bondong melaksanakan ketaatan, ibadah, dan taubat, sehingga jumlah pelakunya banyak. Setan-setan dibelenggu, karena manusia akan beralih kepada kebaikan, sehingga setan tidak mampu berbuat apa-apa. Hari-hari dan malam-malam Ramadhan, merupakan masa-masa kemuliaan yang diberikan oleh Al-Haq SWT., agar orang-orang yang berbuat baik menambah kebaikannya dan orang-orang yang berbuat jahat mencari karunia Allah SWT sehingga Allah mengampuni mereka dan menjadikan mereka hamba-hamba yang dicintai dan didekatkan kepada Allah. Keutamaan dan keistimewaan paling besar bulan ini adalah bahwa Allah SWT telah memilihnya menjadi waktu turunnya Al-Qur'an. Inilah keistimewaan yang dimiliki oleh bulan Ramadhan.

Di bulan yang penuh rahmat ini, marilah kita berlomba menuju seruanNya untuk beribadah dan menjadikan bulan ini madrasah bagi kita untuk mengumpulkan bekal mengarungi 11 bulan setelah ramadhan yang tentu saja penuh dengan godaan dan cobaan. Berdoalah, memohon kepada Allah SWT agar bulan ini menjadikan kita hamba-hambaNya yang bertaqwa Secercah harapan di bulan Ramadhan adalah Cahaya kehidupan menuju insan yang lebih baik di kemudian hari. Dan jadikan juga bulan ini untuk memperkokoh ikhtiar kita untuk berada di jalanNya, untuk menghasilkan yang terbaik dalam hidup dalam berbagai usaha dan kegiatan yang kita lakukan.

Kalau berikhtiar dan berdoa ternyata tidak membuahkan hasil seperti yang kita harapkan, yakinlah bahwa di balik semua kegagalan pasti ada hikmah yang lebih baik. Boleh jadi kita membenci sesuatu, namun di balik itu ada hikmah kebaikan. Sebaliknya, boleh jadi kita menyukai sesuatu, namun di balik itu ada keburukan. Karenanya, kita harus selalu berprasangka baik pada Allah, bahwa Allah hanya akan memberikan yang terbaik untuk kita.

“… Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Q.S. Al Baqarah 2: 216)
Semoga bermanfaat.

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa, Semoga kita kembali fitrah diakhir Ramadhan kelak..Amin

kelebihan selawat

Dalam satu kitab...ada menceritakan kisah seorang perompak yg hidupnya yang suka merompak kabilah di padang pasir...
hidupnya di waktu muda penuh dengan dosa....selalu merompak kabilah yang lalu di padang pasir...

Pada satu hari..di usia yang tua...dia berkata kepada anaknya..
"nak,jom teman ayah pergi ke Mekah...ayah rasa tahun ini adalah tahun terakhir ayah"
lalu anaknya pun menjawab..."baiklah ayah"...

mereka berdua pun pergilah ke Mekah...
ditakdirkan oleh Allah...si ayah ini sakit dalam perjalanan hendak ke mekah...
anaknya berkata..."ayah,ayah sakit...marilah kita menangguhkan perjalanan kita ke mekah"...
lalu ayahnya berkata..."kita perlu meneruskan perjalanan sehingga kita akan berhenti di suatu tempat"...
anaknya kata..."baiklah ayah..."

lalu ditakdirkan Allah sekali lagi...ayahnya meninggal dunia di suatu tempat iaitu di kawasan yang di penuhi pokok-pokok....
lalu wajah dan tubuh ayahnya itu menjadi hitam-hitam selegamnya...
si anak ini menangis dengan teresak-esak...
sambil berdoa...."ya Allah...kau ampunkanlah dosa ayah aku ini ya Allah,aku mohon kepada mu ya Allah...
dalam sambil anak itu menangis...tiba-tiba dia tertidur.....

lalu ia bermimpi...si anak ini ternampak seorang lelaki yang begitu segaknya...
berseri-seri,jubah putih yang seputih-putihnya,dengan serban yang begitu kemas dan cahaya yang begitu bersinar sekali..
lalu lelaki ini menghampiri si anak dan mayat ayahnya itu...
lelaki tadi memegang kepala si ayah yang telah mati tadi...tiba-tiba mayat si ayah tadi bertukar seperti sedia-kala..
malah lagi berseri-seri lagi...
lalu si anak tanya kepada lelaki itu...
"Siapakah engkau?"
lelaki itu menjawab..."akulah Rasulullah S.A.W"...
si anak terkejut lalu bertanya lagi kepada Rasulullah...
"Ya Rasulullah...kenapa mayat ayahku menjadi hitam??"
Rasulullah menjawab..."kerana sewaktu dia hidup...dia dipenuhi dengan dosa"
si anak ini bertanya lagi..."kenapa ketika Rasulullah memegang kepala ayahku...mayatnya bertukat menjadi seperti sedia kala bahkan berseri-seri lagi wajah mayat itu...
Rasulullah menjawab..."kerana ketika ayahmu hidup...dia selalu berselawat ke atas ku..lalu aku telah mendapat kebenaran untuk memberi syafaat kepada ayah mu itu.......

imam pernah berkata jika kita selawat keatas nabi walaupun hanya sekali..nescaya Allah akan selawat ke atas kita sebanyak 10 kali....

jadi...marilah kita berselawat keatas nabi...semoga kita akan mendapat syafaat nabi Muhammad S.A.W.....

Thursday, July 29, 2010

Dari Muaz, Rasulullah SAW bersabda :

"Puji syukur ke hadrat Allah SWT yang menghendaki agar makhluk-Nya menurut kehendak-Nya, wahai Muaz!"
Jawabku, "Ya, Sayidil Mursalin."

Sabda Rasulullah SAW, "Sekarang aku akan menceritakan sesuatu kepadamu yang apabila engkau hafalkan (diambil perhatian) olehmu akan berguna tetapi kalau engkau lupakan (tidak dipedulikan) olehmu maka kamu tidak akan mempunyai alasan di hadapan Allah kelak."

"Hai Muaz, Allah itu menciptakan tujuh malaikat sebelum Dia menciptakan langit dari bumi. Setiap langit ada satu malaikat yang menjaga pintu langit dan tiap-tiap pintu langit dijaga oleh malaikat penjaga pintu menurut ukuran pintu dan keagungannya."

"Maka malaikat yang memelihara amalan si hamba (malaikat hafazah) akan naik ke langit membawa amal itu ke langit pertama. Penjaga langit pertama akan berkata kepada malaikat Hafazah,"Saya penjaga tukang mengumpat. Lemparkan kembali amalan itu ke muka pemiliknya karena saya diperintahkan untuk tidak menerima amalan tukang mengumpat".

"Esoknya, naik lagi malaikat Hafazah membawa amalan si hamba. Di langit kedua penjaga pintunya berkata,"Lemparkan kembali amalan itu ke muka pemiliknya sebab dia beramal karena mengharapkan keduniaan. Allah memerintahkan supaya amalan itu ditahan jangan sampai lepas ke langit yang lain."

"Kemudian naik lagi malaikat Hafazah ke langit ketiga membawa amalan yang sungguh indah. Penjaga langit ketiga berkata, "Lemparkan kembali amalan itu ke muka pemiliknya karena dia seorang yang sombong."

Rasulullah SAW meneruskan sabdanya,
"Berikutnya malaikat Hafazah membawa lagi amalan si hamba ke langit keempat. Lalu penjaga langit itu berkata,"Lemparkan kembali amalan itu ke muka pemiliknya. Dia seorang yang ujub. Allah memerintahkan aku menahan amalan si ujub."

Seterusnya amalan si hamba yang lulus ke langit kelima dalam keadaan bercahaya-cahaya dengan jihad, haji, umrah dan lain-lain. Tetapi di pintu langit penjaganya berkata,"Itu adalah amalan tukang hasad. Dia sangat benci pada nikmat yang Allah berikan pada hamba-Nya. Dia tidak redha dengan kehendak Allah. Sebab itu Allah perintahkan amalannya dilemparkan kembali ke mukanya. Allah tidak terima amalan pendengki dan hasad."

Di langit keenam, penjaga pintu akan berkata,"Saya penjaga rahmat. Saya diperintahkan untuk melemparkan kembali amalan yang indah itu ke muka pemiliknya karena dia tidak pernah mengasihi orang lain. Kalau orang dapat musibah dia merasa senang. Sebab itu amalan itu jangan melintasi langit ini."

Malaikat Hafazah naik lagi membawa amalan si hamba yang dapat lepas hingga ke langit ketujuh. Cahayanya bagaikan kilat, suaranya bergemuruh. Di antara amalan itu ialah shalat, puasa, sedekah, jihad, warak dan lain-lain.

Tetapi penjaga pintu langit berkata,"Saya ini penjaga sum’ah (ingin kemasyhuran). Sesungguhnya si hamba ini ingin termasyhur dalam kelompoknya dan selalu ingin tinggi di saat berkumpul dengan kawan-kawan yang sebaya dan ingin mendapat pengaruh dari para pemimpin. Allah memerintahkan padaku agar amalan itu jangan melintasiku. Tiap-tiap amalan yang tidak bersih karena Allah maka itulah riya'. Allah tidak akan menerima dan mengabulkan orang-orang yang riya'."

Kemudian malaikat Hafazah itu naik lagi dengan membawa amal hamba yakni shalat, puasa, zakat, haji, umrah, akhlak yang baik dan mulia serta zikir pada Allah. Amalan itu diiringi malaikat ke langit ketujuh hingga melintasi hijab-hijab dan sampailah ke hadirat Allah SWT.
Semua malaikat berdiri di hadapan Allah dan semua menyaksikan amalan itu sebagai amalan soleh yang betul-betul ikhlas untuk Allah.

Tetapi firman Tuhan,"Hafazah sekalian, pencatat amal hamba-Ku, Aku adalah pemilik hatinya dan Aku lebih mengetahui apa yang dimaksudkan oleh hamba-Ku ini dengan amalannya. Dia tidak ikhlas pada-Ku dengan amalannya. Dia menipu orang lain, menipu kamu (malaikat Hafazah) tetapi tidak bisa menipu Aku. Aku adalah Maha Mengetahui."

"Aku melihat segala isi hati dan tidak akan terlindung bagi-Ku apa saja yang terlindung. Pengetahuan-Ku atas apa yang telah terjadi adalah sama dengan pengetahuan-Ku atas apa yang bakal terjadi."

"Pengetahuan-Ku atas orang yang terdahulu adalah sama dengan Pengetahuan-Ku atas orang-orang yang datang kemudian. Kalau begitu bagaimana hamba-Ku ini menipu Aku dengan amalannya ini?"

"Laknat-Ku tetap padanya."

Dan ketujuh-tujuh malaikat beserta 3000 malaikat yang mengiringinya pun berkata:

"Ya Tuhan, dengan demikian tetaplah laknat-Mu dan laknat kami sekalian bagi mereka."
Dan semua yang di langit turut berkata,"Tetaplah laknat Allah kepadanya dan laknat orang yang melaknat."

Sayidina Muaz (yang meriwayatkan hadist ini) kemudian menangis terisak-isak dan berkata, "Ya Rasulullah, bagaimana aku dapat selamat dari apa yang diceritakan ini?"
Sabda Rasulullah SAW, "Hai Muaz, ikutilah Nabimu dalam soal keyakinan."

Muaz bertanya kembali,"Ya, tuan ini Rasulullah sedangkan saya ini hanyalah si Muaz bin Jabal, bagaimana saya dapat selamat dan bisa lepas dari bahaya tersebut?"
Bersabda Rasulullah, "Ya begitulah, kalau dalam amalanmu ada kelalaian maka tahanlah lidahmu jangan sampai memburukkan orang lain. Ingatlah dirimu sendiri pun penuh dengan aib maka janganlah mengangkat diri dan menekan orang lain."

"Jangan riya' dengan amal supaya amal itu diketahui orang. Jangan termasuk orang yang mementingkan dunia dengan melupakan akhirat. Kamu jangan berbisik berdua ketika disebelahmu ada orang lain yang tidak diajak berbisik. Jangan takabur pada orang lain nanti luput amalanmu dunia dan akhirat dan jangan berkata kasar dalam suatu majlis dengan maksud supaya orang takut padamu, jangan mengungkit-ungkit apabila membuat kebaikan, jangan mengoyak perasaan orang lain dengan mulutmu, karena kelak engkau akan dikoyak-koyak oleh anjing-anjing neraka jahanam."

Sebagaimana firman Allah yang bermaksud,"Di neraka itu ada anjing-anjing yang mengoyak badan manusia."

Muaz berkata, "Ya Rasulullah, siapa yang tahan menanggung penderitaan semacam itu?"
Jawab Rasulullah SAW, "Muaz, yang kami ceritakan itu akan mudah bagi mereka yang dimudahkan oleh Allah SWT. Cukuplah untuk menghindari semua itu, kamu menyayangi orang lain sebagaimana kamu mengasihi dirimu sendiri dan benci bila sesuatu yang dibenci olehmu terjadi pada orang lain. Kalau begitu kamu akan selamat dan dirimu pasti akan terhindar dari api neraka."

Kisah nabi Daud

Nabi Idris a.s adalah keturunan keenam Nabi Adam, putera dari Yazid bin Mihla'iel bin Qoinan bin Anusy bin Syith bin Adam a.s dan dia adalah keturunan pertama yang dikurniakan kenabian setelah Adam dan Syith.
Nabi Idris a.s mengikut sementara riwayat bermukim di Mesir, di mana ia berdakwah untuk agama Allah mengajarkan tauhid dan beribadah menyembah Allah serta memberi beberapa pedoman hidup bagi pengikut-pengikut agar menyelamatkan diri dari siksaan di akhirat dan kehancuran serta kebinasaan di dunia. Ia hidup sampai berusia 82 tahun.

Di antara beberapa nasihat dan kata-kata mutiaranya ialah :-
1. Kesabaran yang disertai iman kepada Allah memebawa kemenangan. 2. Orang yang bahagia adalah orang yang merendah diri dan mengharapkan syafaat dari Tuhannya dengan amal-amal solehnya. 3. Bila kamu memohon sesuatu daripada Allah dan berdoa, maka ikhlaskanlah niatmu. Demikian pula puasa dan sembahnyangmu. 4. Janganlah bersumpah dengan keadaan kamu berdusta dan janganlah menuntut sumpah dari orang yang berdusta agar kamu tidak menyekutui mereka dalam dosa. 5. Bertaatlah kepada raja-rajamu dan tunduklah kepada pembesar-pembesarmu serta penuhilah selalu mulut-mulutmu dengan ucapan syukur dan puji kepada Allah. 6. Janganlah mengiri orang yang mujur nasibnya kerana mereka tidak akan banyak dan lama menikmati kemujuran nasibnya. 7. Barangsiapa melampaui kesederhanaan, tidak suatupun akan memuaskannya. 8. Tanpa membahagi-bahagikan nikmat yang diperolehi, seseorang tidak dapat bersyukur kepada Allah atau nikmat-nikmat yang diperolehinya itu.